Thursday 4 August 2011

Selera di Bulan Ramadhan #1

Bulan ramadhan ni nafsu makan membuak-buak. Biasa la dah nama pun puasa hahaha. Kalau pegi PARAM (PAsaR Malam) tu memang tengok semua benda nk beli, yang tu la selera, yang ni la selera. Kalau nak ikutkan dengan selera dan nafsu tu memang tak boleh nak halang, Bagi aku baik aku jangan pegi sbb nanti aku beli macam-macam juadah. Telinga keling @ Peneram (panggilan orang utara) memang peberet aku lah hehehe =). Nyum-nyum syedapnyaaaa..

Tapi hari ni aku nk post pasal Kari Kepala Ikan. Hari ni macam nk masak menu ni je hehehe =).


Bahan- bahan

Kepala ikan lebih kurang 600g (ikan apa2 pn tak pe, janji banyak tulang)
Kacang bendi
Cili potong
Tomato
1 1/2 bungkus kari ikan (ikot berapa org makan)
Sedikit helba campur
Santan pekat 1/2 cawan (kalau suka berlemak lg, tambah lagi santan tu)
Santan cair
Daun kari
Bawang Merah, Bawang Putih dan Air

Cara-cara

1. Mula-mula letakkan rempah/serbuk kari dalam 1 mangkuk campur bersama santa cair perahan asam jawa.
2. Tumbuk bawang merah dan bawang putih dan campurkan bersama dengan rempah tadi.
3. Panaskan minyak, tumis halba campur bersama-sama bawang merah dan setelah kekuningan masukkan daun kari.
4. Masak sehingga pecah minyak kemudian masukkan sedikit air dan santan pekat.
5. Setelah mendidih masukkan kepala ikan, kacang bendi, tomato dan garam secukup rasa.

Siappppppppppp!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...